درصورت بروز هرگونه مشکل در انجمن مراتب را با مدیریت درمیان بگذارید ؟به سایر اعضا احترام بگذارید
نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم



ارسال پاسخ
تعداد بازدید 184
نویسنده پیام
nema1365 آفلاین

کاربر جدید
ارسال‌ها : 12
تاریخ عضویت : 15 /11 /1396


آشنایی با برترین جاذبه های استان بوشهر
معرفی کوتاه از استان بوشهراستان بوشهر یکی از استان های جنوب ایران است و هفدهمین استان بزرگ کشور به لحاظ مساحت است که در حاشیه خلیج فارس قرار دارد. مرکز این استان بندر بوشهر می‌باشد. آب و هوای این استان گرم و خشک و در نواحی ساحلی گرم و مرطوب است. بوشهر به دلیل وجود منابع عظیم نفت و بخصوص گاز پایتخت انرژی ایران لقب گرفته است. از نظر کشاورزی درختی این استان در تولید خرما یکی از استانهای مهم کشور می‌باشد و مهمترین مرکز کشت گوجه فرنگی خارج از فصل است. استان بوشهر دارای پنج فرودگاه در شهرهای بوشهر, خارک, عسلویه, بند امام حسن و جم می‌باشد؛ که از این میان، فرودگاه بندر بوشهر جزو سه فرودگاه قدیمی کشور می‌باشد. استان بوشهر دارای جاذبه های تاریخی و مکان های جذاب و دیدنی بسیاری می باشد. که در لیست ذیل با ده تا از این جاذبه ها آشنا خواهید شد.گور دخترگور دختر آرامگاهی از دوره هخامنشیان که در دشت میانکوهی پشت پر در شهرستان دشتستان, جاده برازجان -کازرون ,استان بوشهر واقع شده است. این آرامگاه احتمال دارد مربوط به کوروش کوچک, آتوسا, ماندانا یا خواهر کوچک کوروش بزرگ باشد. این آرامگاه شبیه آرامگاه کوروش بزرگ است اما در ابعاد کوچکتر. باستان شناسان تایید کرده اند که این بنا متعلق به 600 سال پیش از میلاد, دوره هخامنشیان است. کل بنا از ۲۴ قطعه سنگ در ابعاد مختلف ساخته و بوسیله بست‌های دم چلچله‌ای به یکدیگر متصل شده‌اند. بر بالای این مقبره قسمتی فرو رفتگی شبیه به یک قاب وجود دارد که احتمالاً جایگاه قرار گرفتن کتیبه ای مربوط به آن بوده‌ است. ارتفاع واقعی بنا چهارونیم متر است و در درون اتاقک بنا حوضچه کوچکی قرار دارد. گور دختر در سال ۱۳۷۶ با شماره ۱۸۹۷ در ههرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
گور دختر[/caption]آبشار شولآبشار شول درفاصله حدود ۵ کیلومتری از غرب جاده ارتباطی سعدآباد به وحدتیه و در مجاور جاده آسفالته دسترسی به روستاهای شول و سیاه منصور و برروی رودخانه شاپور واقع گردیده است. این آبشار دارای طبیعتی خاص با توجه به عمق متنوع آن در فصل بهار و اوایل تابستان از عمق كم حدود 30 تا 50 سانتیمتر در قبل از پل، حدود 100 سانتیمتر بعد از پل و نهایتاً عمق بیش از 6-5 متری در پایین دست آبشار است كه این ویژگی مجموعة رودخانه و آبشار را برای تفریح و آب تنی و شنای افراد با سنین مختلف و خانواده ها مناسب می سازد. مجاور آبشار محدوده تپه ماهور است که در حال حاضر به عنوان پیست موتور سواری برای تفریح و سرگرمی و ورزش نوجوانان و جوانان منطقه محسوب می شود.
آبشار شول[/caption]قلعه نصوریقلعه نصوری آثاری متعلق به اوایل دوره قاجاریه, در استان بوشهر در شهر بندر طاهری در توابع شهرستان کنگان واقع شده است. این قلعه به دستور شیخ جبار نصوری و معماری علی اصغر شیرازی در سال 1224 قمری احداث شد. این بنا به قلعه شیخ نیز معروف است. مصالح به کاررفته در ساخت این بنا، سنگ‌های بزرگ و ملاط آن گل و گچ است. دَر ورودی قلعه که دری بزرگ و با گل میخ و کنده کاری است در سمت جنوب رو به خلیج فارس است. بعد از ورودی اصلی هشتی بزرگی وجود دارد که دارای 8 طاقچه ساده ‌ است. این قلعه دارای ایوان ستون‌ در طبقه دوم می‌باشد که تزیینات گچبری مربوط به همین قسمت است، همچنین سبک کار و تراش آن‌ها شبیه ستون‌های بازار وکیل شیراز است. و زیبایی خاصی به این بنا بخشیده است. این بنا دارای بادگیری همانند بادگیرهای ساختمان‌های ساحلی خلیج فارس است و ویژگی معماری ساختمان‌های قاجاریه را دارد.
قلعه نصوری[/caption]گنبد نمک جاشک
گنبد نمکی جاشک ناحیه وسیع و مرتفع شمالی کوه جاشک منتهی‌الیه جنوبی رشته‌کوه زاگرس، حدفاصل شهرستان دشتی و دیر در استان بوشهر واقع شده است. این گنبد یا کوه نمکی در دل کوه جاشک ۱۲ کیلومتر درازا و ۴ و نیم کیلومتر پهنا دارد. وسعت گنبد حدود ۳۶۶۶ هکتار بوده و ارتفاع قله آن ۱۳۵۰ متر از سطح دریا است. این گنبد نمکی یکی از جاذبه های طبیعی زیبا و جذاب و زیباترین گنبد نمکی در ایران و خاورمیانه است. شاید تنها عامل زیان‌رسان به منطقه باشد، زیرا رودخانه تا قبل از روستای باغان شیرین و قابل شرب و استفاده کشاورزی است. اما پس از عبور از کنار گنبد و دور زدن آن آب رودخانه با درصد زیادی شوری همراه می‌شود که غیر بال استفاده وشرب است. مهم‌ترین خصوصیات بارز و متفاوت کوه نمکی جاشک به نوع نمک‌های این کوه نمکی، گنبدها و غارهای منحصربه‌فرد، آبشارها، بلورها و... می‌توان اشاره کرد.
گنبد نمک جاشک[/caption]غار چهل خانهغار چهل خانه یکی از غارهای استان بوشهر در روستای زیراه در 7 کیلومتری شهر سعدآباد شهرستان دشتستان و 27 کیلومتری جاده برازجان به بندر گناوه قرار دارد. غار چهل خانه مجموعه‌ای از تعداد زیادی اتاق (دخمه) است که در رشته کوهی مشرف به رودخانه شاپور ایجاد شده‌اند. اندازه داخلی اتاق‌ها متفاوت است این دخمه‌ها از درون به یکدیگر مرتبط بوده و در هر یک از آن‌ها، طاقچه‌ها و آبراهه‌هایی به وجود آمده است. برخی از اتاق‌ها در اثر گذشت زمان و دخالت عوامل طبیعی از میان رفته‌اند. در حال حاضر تعداد اتاق‌های سالم این غار به 23 عدد می‌رسد. در واقع به دلیل وجود همین اتاق‌های بسیار بوده که این غار به «چهل خانه» معروف گشت. بیشتر باستان‌شناسان معتقدند که این غار محلی برای دفن اجساد پیروان آیین زرتشت بوده است. این غار از نظر ساختار شبیه غار کوگان در 45 کیلومتری جنوب خرم‌آباد و شرق شهرستان پلدختر واقع شده است.
غار چهل خانه[/caption]عمارت تنگستانیعمارت تنگستانی در جنوب شهر بوشهر، در محله بهمنی که جای خوش آب و هوای این بندر است، قرار گرفته‌است. مساحت این بنا به ۲۰۵۰۴ متر مربع که دارای پهنای ۱۹۸۰۴ متر مربع و اعیان ۷۰۰ متر می‌رسد، و ساختمان در وسط باغی وسیع و زیبا با پوششی از درختان نخل خرما قرار گرفته‌است. آب انباری بزرگ در باغ احداث شده که آب ساختمان‌ها را تأمین می‌کرده‌است. مصالح به کار رفته در این عمارت سنگ های مرجانی است که از کنار دریا کنده شده و مقاوم در برابر گرما و رطوبت هستند. ملاط گچ و ساروج نیز در آن به کار رفته‌ است. پوشش سقف از چوب چندل بوده است. بنا کاربرد مسکونی داشته و هم اکنون به عنوان منزل مسکونی کارمندان میراث فرهنگی بوشهر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این بنا به طور مداوم توسط میراث فرهنگی تعمیر و مرمت می‌شود.
عمارت تنگستانی[/caption]عمارت کلاه فرنگی عمارت کلاه فرنگی یکی از بناهای مربوط به دوره قاجار می باشد این عمارت در استان بوشهر در پایگاه دریایی قرار گرفته است. عمارت کلاه فرنگی در سال 1858 میلادی به عنوان مقر تابستانی نمایندگی انگلیس در منطقه سبز آباد بوشهر تاسیس و بعدها به مقر دائمی سرکنسولگری انگلستان در این شهرستان تبدیل شد.از این عمارت تا سال 1945 میلادی به عنوان عمارت سرکنسولگری انگلیس در بوشهر استفاده می شد که بعد از انتقال دفتر نمایندگی سیاسی انگلیس به بحرین، این عمارت به دولت ایران تحویل داده شد. این اثر در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۶ با شماره ثبت ۲۲۱۸۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
عمارت کلاه فرنگی[/caption]کوه پدریکوه پدری نام کوهی است در استان بوشهر و در حوالی شهرستان جم واقع شده است. این منطقه با قرارگیری در ارتفاع ۷۰۰متری از سطح دریا و در نزدیکی خلیج آب‌وهوای مطلوبی جهت پرورش گیاهان و درختان فراهم آورده‌است. اختلاف دمای هوا با کنار ساحل خلیج فارس، که در برخی از روزهای سال تا ۱۰ درج‌ سانتیگراد می‌رسد، و همچنین رطوبت ملایم آن، این منطقه را به یکی از خوش‌آب‌وهواترین مناطق جنوب ایران تبدیل کرده‌اس. درباره این کوه عجایب زیادی گفته شده است ازجمله این‌که این کوه نزدیک‌ترین نقطهٔ زمین به خورشید است و به همین دلیل ویروس اچ ای وی برروی آن رشد نمی‌کند از عسل به‌دست‌آمده از اطراف این کوه برای ساختن داروی اَدویل (Advil) استفاده می‌شود؛ قدرت مغناطیسی این کوه به‌قدری است که خودروهایی را که از کنار آن رد می‌شوند به‌سوی خود جذب می‌کند و باعث تصادم آنها به کوه می‌شود این‌که منبع بزرگی از آب در لایه‌های زیرینِ این کوه وجود دارد این ها همه فقط شایعه می باشد و اثبات علمی ندارند.
کوه پدری[/caption]مدرسه سعادتمدرسه سعادت یا مدرسه سعادت مظفری در بوشهر، خیابان امام، روبه‌روی میدان معلم واقع شده است. این مدرسه در سال ۱۲۷۸ در دوران قاجار به سبک نوین آموزشی به وسیله احمد دریابیگی حکمران وقت بوشهر و بنادر خلیج فارس و عمانات تاسیس شد که از نظر تاریخی مادر مدارس جنوب ایران است و در تاریخ ۱۱ بهمن ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۵۷۸ به‌عنوان یکی از آثار تاریخ ملی ایران به ثبت رسیده است. ساختمان مدرسه مشتمل بر شش کلاس بزرگ و یک سالن و چهار ایوان راهرو است که امروزه مجموعه فرهنگی تاریخی مدرسه سعادت نامیده می‌شود و سابقا دبیرستان سعادت بوشهر بوده است. بافت و معماری مدرسه سعادت همانند بافت مرکزی شهر بوشهر زیبایی خیره‌کننده‌ای دارد.
مدرسه سعادت[/caption]موزه مردم شناسی بوشهرموزه مردم شناسی استان بوشهر در جداره ساحلی محله بهبهانی بافت تاریخی فرهنگی بندر بوشهر قرار گرفته و چشم اندازی زیبا به خلیج فارس دارد و در نوع خود جلوه های هنر معماری سنتی بوشهر را به نمایش می گذارد. این موزه از بخش های مختلفی تشکیل شده است. در طبقه اول راهروی ورودی،نقشه های هوایی بندر بوشهر،ماکت بافت تاریخی فرهنگی(چهار محل) تابلوهای تصاویر آثار تاریخی طبیعی،اتاق آب،اتاق مطبخ یا آشپزخانه،اتاق حنابندان در طبقه اول در حیاط،ابزار آلات کشاورزی و ماکت شناور سنتی یا لنج قرار دارد. در طبقه دوم بنا چند نمونه از مشاغل مربوط به بازار قدیم بوشهر (آهنگری،خیاطی و حجره فروشی صنایه دستی حصیری اتاق اشیا زینی و لوازم منزل در دوره قاجاریه،اتاق نشیمن بوشهری و اتاق موسیقی سنتی و آئینی بوشهر ساخته شده است. در راهرو و بالکن طبقه دوم نمونه هایی از آبزیان خلیج فارس و صنایع دستی دریایی به نمایش گذاشته شده است. موزه مردم شناسی بوشهر[/caption]
مطالب مرتبط: آشنایی با استان هرمزگان و نقاط دیدنی آن


منبع: http://تورکیش-تورمشهد.com/kish-tour-from-shiraz/

پنجشنبه 19 بهمن 1396 - 11:12
http://s5.picofile.com/file/8115956842/postbit_quote.gif گزارش این ارسال به یک مدیر
ارسال پاسخ



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :

xlpar
فردیس چت